Scheepswrak: STORMARN

Naam:

STORMARN

Bodemdiepte:
20.00 meter
Bouwjaar:
Breedte:
10.00 m
Lading:
GRANIETBROKKEN
Lengte:
57.00 m
Nationaliteit:
CYPRIOTISCH
Positie:
53-16,56N 04-43,52E
Rederij:
STORMARN
Scheepsnaam:
STORMARN
Soort schip:
COASTER
Thuishaven:
PIRAEUS
Tonnage:
499,00 bruto register ton
Vergaan:

De Cypriotische coaster STORMARN was onderweg van de haven Penmaenmaur in Wales naar Hamburg met een lading graniet 'chipping' toen het schip op 16 september 1972 lek raakte op 7,5 mijl ten  noorden van de vuurtoren van Eierland. Vanuit Terschelling gingen de reddingboot KOMER en de sleepboot HOLLAND uit vanwege het noodsein dat gegeven werd. Even later meldde het Nederlandse ms. AARDENBURG dat het schip inmiddels plat op het water lag. Even later werd gemeld dat het schip gezonken was en de 7 bemanningsleden aan boord genomen waren door de AARDENBURG. De STORMARN was kort daarvoor in Duitsland aangekocht en maakte de eerste reis onder Cypriotische vlag.In 1975 heeft het Helderse duikbedrijf de Onderwaterspecialist er een tuig van een visserschip uit geborgen. In 1993 voer het duikteam Ecuador uit  om met hun duikschip URSUS twee vistuigen te bergen die daar verspeeld waren door de k otter TX 41. Een tuig zat in het anker van de STORMARN dat naast het wrak lag. met een ijzerzaag werd de ankerketting doorgezaagd en het tuig aan boord genomen. In het andere tuig zat de drietons boeiensteen van de wrakboei die bij het wrak gelegen had. Opnieuw met ijzerzaag de ketting van de boeisteen doorgezaagd en zo kon ook het tweede tuig geborgen worden. Ook het anker van de STORMARN kon geborgen worden en staat nu in de tuin bij het clubhuis van de duikclub. De STORMARN ligt in twee stukken die wel 25 meter uit elkaar liggen. Aan de zuidkant ligt het voorschip op de kop, ongeveer 15 meter lang en je kon er in 1994 nog onderdoor zwemmen. Het achterschip ligt ook op de kop, steekt ongeveer 5 meter boven de omliggende bodem uit. Bronzen schroef en roer zaten er nog aan. Duikteam Ecuador heeft nog tevergeefs geprobeerd met een thermische lans de schroefas door te branden om de schroef te kunnen bergen.