Scheepswrak: STEINBUTT

Naam:

STEINBUTT

Bodemdiepte:
27.00 meter
Bouwjaar:
Breedte:
9.00 m
Gezagvoerder:
PECKMANN
Lading:
4000 LAST HARING
Lengte:
55.00 m
Nationaliteit:
DUITS
Positie:
53-29,12N 05-07,43E
Rederij:
HOCHSEEFISCHEREI ERNST F. HUBERT
Scheepsnaam:
STEINBUTT HH280
Soort schip:
STOOMTRAWLER
Thuishaven:
HAMBURG-ALTONA
Tonnage:
800,00 bruto register ton
Vergaan:

De Duitse trawler STEINBUTT voer in de tweede wereldoorlog voor de Kriegsmarine bij het 20e voorpostenflottille als Vp 2015 en werd als zodanig in 1943 in Rotterdam in dienst gesteld. Het schip was in 1942 in Amsterdam op de werf Verschure gebouwd voor de Kriegsmarine als onderzeebootjager. Na de oorlog ging het schip naar de Reederei Heinrich Fock in Hamburg en ging dienst doen als stoomtrawler BX 457. Het schip had een triple expansie machine met een Schotse ketel. Fabrikaat machinefabriek J. & K. Smit.

Op 22 november 1951 liep het schip om 17.15 ten noorden van Terschelling op een mijn en zond een noodsein uit omdat het schip water maakte. Het schip kwam uit het Engels Kanaal met 4000 last haring aan boord. Na de explosie voeren ze in de richting van het lichtschip TERSCHELLINGERBANK. Om 20.10 arriveerden de reddingboot BRANDARIS II en de sleepboot HOLLAND die 11 van de 22 opvarenden overnamen. Later moesten ook de overige opvarenden van boord gehaald worden omdat het schip niet meer te redden viel. Het zonk uiteindelijk om 23.45 uur. Het was de eerste redding van de jonge schipper Klaas Tot die dat jaar zijn succesvolle vader Douwe Tot was opgevolgd.

Op 26 september 1992 deed duikteam Ecuador van Terschelling onderzoek naar dit werak. Het schip was nog goed als trawler te herkennen. Het ligt met ongeveer 50 graden slagzij op bakboordskant. De brug was verdwenen evenals de scheepsbel waar tevergeefs naar gezocht werd. Bij de machinekamer was het schip gebroken. De Schotse ketel en een stoompomp zaten aan bakboord. Er was nog een overdekt gangboord en achterop het kwadrant van het roer. De schroef zat onder het zand. Het achterschip stak toen 5 meter boven de bodem uit. Het was er 27 meter diep. Het voorschip stond rechtop