Scheepswrak: RAA

Naam:

RAA

Bodemdiepte:
35.00 meter
Bouwjaar:
Breedte:
14.00 m
Lading:
IJZER IN STAVEN
Lengte:
80.00 m
Nationaliteit:
FINS
Positie:
53-55,46N 05-27,50E
Rederij:
HUSELL
Scheepsnaam:
RA
Soort schip:
ROLL ON - ROLL OFF
Thuishaven:
MARIEHAMN
Tonnage:
2.300,00 bruto register ton
Vergaan:

Het ongeveer 80 meter lange Finse vrachtschip RA was op 13 september 1988 met 2150 ton ijzeren staven onderweg van Kiel naar Gunnes in Engeland. Achttien mijl boven Ameland raakte het schip in moeilijkheden in het slechte weer waardoor de lading is gaan schuiven. De RA kapseisde en zonk binnen een kwartier. De 9 bemanningsleden wisten zich te redden. Vier van hen raakten te water, een klom in een dinghy en de andere kwamen in een andere dinghy terecht. Een Noorse vrachtvaarder signaleerde de dinghys maar kon ze vanwege het slechte weer niet aan boord nemen. Zij werden daarna opgepikt door een reddingshelikopter van Borkum en naar een ziekenhuis in Emden gebracht. Kustwacht Terschelling had het Mayday wel gehoord maar geen positie opgenomen en daarom geen alarm geslagen wat hun later op veel kritiek te staan kwam. Een reddingvlot van de RA spoelde aan op Ameland, twee lichtbeschadigde sloepen op Terschelling evenals zwemvesten. overlevingspakken en reddingboeien. 

Het wrak werd 19 september 1988 gelokaliseerd door het betonningsvaartuig TERSCHELLING waarna het 2 dagen later bezocht werd door het eilander duikteam Ecuador. Het wrak lag 33 mijl noordoost van de verkennerton van het Noordgat. Het wrak lag met 90 graden slagzij op bakboordskant. Het was met de kop op de grond gestoten waardoor de ankerkluizen met de ankers uit het voorschip losgebroken waren en wel een meter naar buiten staken. De RA werd ontdaan van o.a. het moederkompas. deklampen, een giropeilkompas, de intercom en nog wat snuisterijen. Op 2 oktober een nieuwe duiktocht waarbij de scheepsbel, 5 persluchtflessen, een antenne, een schijnwerper en 8 toen nog volle flessen wodka die bij aankomst op Terschelling leeg bleken te zijn.