Scheepswrak: ECUADOR

Naam:

ECUADOR

Bodemdiepte:
10.00 meter
Bouwjaar:
Breedte:
20.00 m
Gezagvoerder:
ERIK GUSTAF PERSSON
Lading:
STUKGOED
Lengte:
140.00 m
Nationaliteit:
ZWEEDS
Positie:
53-21,06N 05-02,04E
Rederij:
JOHNSON LINE
Scheepsnaam:
ECUADOR
Soort schip:
VRACHTSCHIP
Thuishaven:
STOCKHOLM
Tonnage:
7.090,00 bruto register ton
Vergaan:

Gezagvoerder Erik Gustaf Persson verliet op 28 februari 1956 Rotterdam met zijn prachtige, 16 jaar oude vrachtschip ECUADOR van de Johnson Line uit Stockholm. Er waren 47 man aan boord, waaronder passagiers die opgepikt waren in Palmas op de reis die het schip maakte vanuit Zuid-Amerika met een kostbare lading stukgoed ter waarde van 16 miljoen gulden. Vermoedelijk door een misverstand tussen de Zweedse roerganger en de Noordzeeloods die adviseerde de koers te verleggen naar boei ET-8 (E-T-eight) maar door de roerganger was gehoord als 88 (eightyeight) waardoor het schip recht de Terschellinger gronden werd ingestuurd. Omdat de kapitein aanvankleijk geen sleepboothulp inriep en op eigen kracht vlot wilde komen, waren de sleepboten van Rederij Doeksen uiteindelijk te laat en het prachtige schip vond haar einde in de Terschellinger Gronden. De reddingboot BRANDARIS had eerst de passagiers en de meeste bemanningsleden  van boord gehaald en later werden ook de overige 5 bemanningsleden naar Terschelling gebracht.

Het schip brak na een zware storm in twee├źn en werd opgegeven door de verzekering. Rederij Doeksen heeft nog zeer veel van de lading bestaande uit balen wol en haar, huiden, losse koffie, peren, druiven, kistjes cornedbeef en roomboter, bevroren vlees (lagen later op het strand van Terchelling) kunnen bergen. Uiteindelijk werd er nog gewerkt met behulp van helmduikers. Het wrak werd uiteindelijk voor het schroot verkocht aan verschillende sloopbedrijven. Die hebben er nog een paar jaar op gewerkt tot er uiteindelijk niets meer boven water stak. Mogelijk is het Belgische binnenschip EDMI hier op lekgevaren (29 september 1986). Ook het jacht SEVERINE ging naast de Ecuador ten onder en het duikvaartuig WILHELMINA kon maar nauwelijks behouden blijven toen het lekvoer op het wrak.