Het wrak van de ODER

Tijdens de orkaan die de dijken in Zeeland en Zuid-Holland deed breken, strandden er bij Vlieland in de avond van 31 januari 1953 twee schepen, het Zweedse vrachtschip VIRGO en de Duitse tanklichter ODER van de Esso. Dit laatste schip werd gesleept door de sleeboot GULOSENFJORD. Er woei toen een windkracht tien uit het noordwesten. Toen de sleeptros brak dreef de ODER, met zes runners aan boord, naar de Eierlandse Gronden waar het in twee├źn brak. Het achterschip, bestaande uit een aantal waterdichte tanks, strandde op de Vliehors bij paal 334. Om 20.50 verliet de net nieuwe reddingboot PRINS HENDRIK de haven van Den Helder. Vanuit Terschelling vertrok de reddingboot BRANDARIS. Beide boten vonden eerst geen spoor van de gestrande ODER. De PRINS HENDRIK keerde terug naar Den Helder. In de middag van 1 februari meende kustwacht Eierland een schip te zien aan de binnenkant van de Eierlandse gronden. Op Texel liep de 250 HA grote Eendrachtspolder onder water. Men rook op Texel een sterke olielucht dus er was een grote kans dat het gestrande schip de ODER was. Bij het invallen van de duisernis werd een wit licht waargenomen op het gestrande schip dus er was nog leven aan boord. Ook de reddingboot JOAN HODSON van Texel deed nog een vergeefse reddingspoging.

Tegen half vijf in de ochtend van 2 februari zag men opnieuw noodseinen vanaf de ODER. Opnieuw ging de PRINS HENDRIK uit en door bekwaam handelen van schipper Piet Bot werd het doormidden gebroken schip bereikt en de 6 Duitse bemanningsleden konden gered worden. Op 16 maart werd het achterschip door Rederij Doeksen geborgen en naar Terschelling gesleept waar de nog aanwezige 150 ton olie werd weggepompt.

Het voorschip is langzaam weggezakt in het zand van de Eierlandse Gronden. De ODER was onderweg van Hamburg naar Rotterdam en geladen met gasolie.

ODER
ODER
DUITS
01-02-1953
53-13,80N 04-50,00E
TANKLICHTER
1892
66 m
12 m
1600 bruto register ton
H. HINRICHSEN
ESSO
HAMBURG
GASOLIE
10 meter