Scheepswrak: OCTA

Naam:

OCTA

Bodemdiepte:
15.00 meter
Breedte:
8.00 m
Gezagvoerder:
T. HOUGHTON
Lading:
STUKGOED EN LEVENDE SCHAPEN
Lengte:
40.00 m
Nationaliteit:
ENGELS
Positie:
53-24,03N 05-06,01E
Scheepsnaam:
OCTA
Soort schip:
VRACHTSCHIP
Vergaan:

Op 1 mei 1871 schreef de Terschellinger burgemeester Mentz de volgende brief aan de Commissaris des Konings van de Provincie Noord Holland:

Van de nabij dit eiland vergane Engelsche s.s. OCTA van Hamburg naar Londen zijn hier aangebracht schapen en gezouten vleesch in vaten. De schapen lijken gezond, lijkt mij, maar komt de Rijksveearts tot onderzoek dan is het beste hij komt over Nieuwediep, Texel, Vlieland, daar de agent Zunderdorp zegt, dat er ook schapen te Vlieland zijn aangebracht. De agent wil ze naar Harlingen vervoeren. Het schip OCTA zit in de Buitengronden. De schapen zijn gedeeltelijk hier aangebracht, alsmede huiden, haar, gezouten vleesch. Invoer van deze goederen zijn verboden. Het s.s. is na de stranding vergaan.19 man aan wal gebracht. w.g. A.B.Mentz

Willem Hendrik Termeulen wilde in die jaren op de LUTINE zijn zelfbedachte zandblazer uitproberen maar tussendoor werkte hij met duikers ook op andere wrakken met zijn bergingsvaartuig ANTAGONIST. Op 26 mei 1871 deed zijn helmduiker Vrouwens onderzoek op het wrak en zag kans een anker te bergen. Kort na de stranding hadden Terschellinger bergers al flink wat lading geborgen waaronder vele kisten Boheems glaswerk. Vrouwens ontdekte dat het wrak in twee stukken gebroken was en in het voorruim vond hij op 30 juni een kist 'klatergoud' dat door het zeewater waardeloos bleek te zijn. Ook werd de lading blokken zink gevonden. Men zag kans 1340 van de 1392 blokken zink te bergen. (18 kilo per stuk). De duiker had veel last van de gebroken kisten met glaswerk. Op 2 september zagen ze nog kans de mast om te trekken.

In 1992 werd er door duikteam Ecuador gedoken naar een wrak ongeveer in de positie vanaf een kaartje door Termeulen gemaakt. Er lag een klein zeer oud stoomscheepje, waarin nog als lading staven ijzer aanwezig waren. Ook werden er enige ribben gevonden, mogelijk van de schapen afkomstig. Het scheepje had een compound stoommachine die omgevallen was. In 1995 bleek het wrak weer verzand te zijn. Wel werden er destijds nog wat jufferblokken gevonden en vuurvaste stenen van de stoomketel.

Volgens de Texelse krant waren het broodjes tin en geen zink.