Het wrak van de NARVIK

Naar aanleiding van een 'geheime Deutsche Wrackenkarte' uit de 2e WO werd er in 1994 vastgesteld dat er twee wrakken lagen op de posities 53-27,80N 04-49,38E en 53-27,86N 04-49,29E (GPS), duikeronderzoek gaf aan dat het laatste wrak de NARVIK zou moeten zijn en het andere wrak de ALUDRA. Het duikonderzoek op de NARVIK gaf aan dat het om een groot wrak ging. De achtersteven lag op de kop met een enorme schroef van wel 6 meter diameter. Op het achterschip lag ook een grote ijzeren reserveschroef. Er zijn vier ketels gezien, 2 grote en 2 kleinere. Halverwege is het schip gebroken. Het voorschip staat rechtop. Er werd alleen een schoen gevonden van Duits fabrikaat.

Op 29 april 1943 deed het Coastal Command een aanval met Beaufighters van het 143, 236 en 254 Squdaron op een oostgaand konvooi (Ostgeleit 1111) Dit konvooi bestond uit 15 schepen. Om 18.04 deden 12 Beaufighters, 6 met torpedo's en 6 met bommen een aanval op de voorste grote schepen. De ALUDRA werd aangevallen met torpedo's dat en vloog in brand.  vloog. Het andere grote schip werd aangevallen met bommen en torpedo's en werd geraakt in het achterschip en werd brandend achtergelaten. De 9 beaufighters met bommen deden aanvallen op de mijnenvegers en de voorpostenboten. Een Beaufighter van het No 143 Squadron werd door een granaat geraakt en viel in zee. Fl. Off.Wildson en zijn navigator zijn sindsdien vermist en staan als zodanig vermeld op het Runnymede Memorial in Engeland. Hierbij werd de voorpostenboot  V807 AUGUSTE KAMPF tot zinken gebracht. De Duitsers hadden drie doden, 18 zwaargewonden en 17 lichtgewonden.

Lloyd's disasters at sea: NARVIK; rederij Trafik A/B Grangesberg-Oxelosund. Werf J.L. Thompson & Sons in 1914. 385x53,7 feet, 4251 Brt. Voortstuwing triple expansiemachine van 509 n.h.p.

NARVIK
NARVIK
ZWEEDS
29-04-1943
53-27,86N 4-49-29E
VRACHTSCHIP
1914
128 m
18 m
4251 bruto register ton
TRAFIC A/G GRANGESBERG
OXELOSUND
25 meter