Het wrak van de MEDUSA

De MEDUSA H 90 werd aanvankelijk gebouwd voor de Griekse marine als LESVOS maar door het uitbreken van de 1e wereldoorlog aan de Royal Navy toegevoegd onder de naam MEDUSA. Het schip werd voortgestuwd door turbines en de ruim 30.000 pk's konden het schip de formidabele snelheid geven van ruim 32 knopen.

Tijdens een actie in de Duitse Bocht voor de kust van Sleeswijk kwam het schip in slecht weer in aanvaring met de torpedojager LAVEROCK die het schip aanvankelijk op sleeptouw nam. Nadat het schip dreigde te zinken ging de bemanning over op de LAVEROCK en het wrak werd achtergelaten. De IJmuider trawler IJM 36 CELESTINA JULIETTE vond het verlaten schip in de positie 55.38 Noord en 6.10 Oost voor anker liggend. Ze nam het schip op sleep en men wilde tussen Terschelling en Vlieland naar binnen lopen maar de diepliggende MEDUSA liep aan de grond in de Terschellinger Gronden.

Na enkele vergeefse berginspogingen werd het grootste deel van de inventaris geborgen en overgegeven aan de Koninklijke Marine. Hierbij waren o.a. de torpedo's en het geschut. Begin jaren '80 liep de kotter WON 24 vast in een stoomketel van het wrak en verspeelde daarbij een garnalentuig. Hierna doken duikers van het Terschellinger duikteam Ecuador jarenlang op het wrak waarbij veel voorwerpen werden geborgen zoals patrijspoorten, olielampen, bestek, borden, en de richtkijker van het kanon. Tevens werd een stuurstand geborgen, helaas was het houten stuurwiel achtergebleven. Het wrak ligt al weer vele jaren onder het zand, soms is de voorsteven te zien, soms de achtersteven of de drie stoomketels en de enorme condensor.

MEDUSA
MEDUSA H 90
ENGELS
25-03-1916
53-22,00N 05-02,69E
torpedoboot
1915
91 m
9 m
1101 bruto register ton
Hemans
Royal Navy
Harwich
10 meter