Het wrak van de LINITO

Navtex 01-01-1994 IJmuiden rescue: Distress message 011920 UTC Jan. following received from M/V LINITO VHF Ch-16. Begins MAYDAY m/v/ LINITO capsizing and abandoning ship in pos. 53-33N 004-39,9E. Helicopter scrambled, lifeboat proceeding. Ships in area requested to keep sharp lookout and report to Ymuiden Rescue.

Onder extreem slechte weersomstandigheden raakte om acht uur in de avond van 1 januari 1995 de Noorse coaster LINITO in nood ten noordwesten van Vlieland. In de zware zee├źn was het schip stuurloos geraakt. Door de schuivende lading marmergruis maakte het schip zware slagzij. De bemanning ging in 2 vlotten van boord nadat ze lichtkogels hadden afgevuurd en helikopters en de reddingboot CARLOT van Terschellign zochten naar de 5 schipbreukelingen die uiteindelijk om 10 uur 's avonds werden opgepikt door de Zweedse chemicalientanker  EKFORS.

Duikteam Ecuador deed op verzoek van de bergers onderzoek naar het wrak dat op de kop lag en al in twee stukken gebroken was. Een Terschellinger duiker en een paar Vlielander duikers hadden daarvoor tevergeefs in ondoorzichtig water gezocht naar de scheepsbel. Het wrak stak toen nog ondersteboven boven water uit. Maar nadat ze als souvenir een tankdop hadden losgeschroefd bleek het schip de volgende dag geheel onder water te zitten.

De Belgische firma Tijdelijke Vereniging van Bergingswerken zag in mei kans de laatste wrakstukken te bergen.

LINITO in 1967 gebouwd als HELLE DANIA (Deens), in 1974 in de vaart als BRIGITTE LONBORG, in 1974 naar Noorwegen en verder als VEAVIK. In 1982 naar Liberia als PAN STAR, thuishaven Panama. In 1993 naar de Bergen Shipping A/S en in de vaart als LINITO

LINITO
LINITO
NOORS
01-01-1995
53-13,30N 04-47,10E
COASTER
1967
68 m
9 m
419 bruto register ton
BERGEN SHIPPING AG
BERGEN
MARMERGRUIS
15 meter