Het wrak van de LEDA

Op 8 april 1955 om 08.10 uur kreeg het reddingstation Terschelling van Kustwacht Brandaris het bericht dat er een aanvaring had plaatsgevonden bij het lichtschip TERSCHELLINGERBANK. Wind zuidwest, kracht 3 tot 4, kalme zee en dichte mist. De mrb. BRANDARIS vertrok om 08.20 uit de haven en voer door het Thomas Smitgat naar buiten. Te 10.40 was de plaats van de aanvaring, 4 mijl noordoost van het lichtschip bereikt. het met hout geladen Finse m.s. LEDA (1258 brt) was na aanvaring met het Deense m.s. NIELS WINTER (2054 brt) gezonken.  De bemanning was door de NIELS WINTER overgenomen. Voor de BRANDARIS was er dus niets meer te doen en de reddingboot keerde terug naar de haven. De NIELS WINTER maakte na de aanvaring slagzij maar kon haar reis naar het Kielerkanaal voortzetten.  

In 1989 heeft het duikteam Ecuador hier voor het eerst op gedoken omdat de kotter UK 186 een tuig in het wrak verspeels had. Dit bleek vast te zitten onder het voorschip en kon geborgen worden. De LEDA staat rechtop en er is nog veel van het wrak over hoewel de hele opbouw verdwenen is.

LEDA
LEDA
FINS
08-04-1955
53-31,35N 05-12,28E
VRACHTSCHIP
1910
1258 bruto register ton
HOUT
25 meter