Het wrak van de LAUTERFELS

Het Duitse vrachtschip LAUTERFELS werd in 1921 gebouwd op de werf A.G.Weser in Bremen als bouwnummer 264. Het schip had een triple expansie stoommachine en vier ketels. Het was een schip voor de D.D.G. Hansa in Bremen. In 1939 ging het schip naar de Kriegsmarine en deed vooral dienst als troepentransportschip voor de Unternehmen Seelowe als RO 46 en voor  de oorlog tegen Noorwegen. Het was toen voorzien van 4 stuks 2cm Flakgeschut. Het schip kon 1000 soldaten vervoeren, 121 paarden en 70 voertuigen. Varend in een westgaand konvooi met een lading hoogwaardig ijzerts is het schip op 8 oktober 1942 ten noorden van Terschelling op een mijngelopen en gezonken.

Tijdens mijnenveegoperaties in 1968 (aktie New Broom) werd het wrak gevonden en er was een duikonderzoek door Hr. Ms. WOERDEN. In 1984 duikonderzoek door Hr.Ms.VEERE. Wrak in stukken verspreid op de zeebodem. Voorschip te herkennen als schip met anker. Vier grote kabelrollen waargenomen op voorschip (dit waren dus geen kabelrollen maar stoomketels)

In 1987 bedoken door duikteam Ecuador van Terschelling. Wrak lag geheel uit elkaar, in het wrak een vistuig van de UK 44. Naast het voorschip een enorme stalen mast met een diameter van bijna een meter. De kop van het schip was aan stuurboord nog intakt met een enorm anker in de kluis en een zwaar anker ernaast. Overal ligt ijzererts. De stoomketels zijn in 1987door SmitTak afgesprongen tot er een diepte boven stond van 16 meter. Daarna werd de wrakboei Wreck C opgenomen. De werfplaat van het schip is in het bezit van Joep Bergsma uit Makkum van Dukers Nordsee. De Friendship BV heeft in 2009 de koperen condensor geborgen. LAUTERLAUTER

LAUTERFELS
LAUTERFELS
DE
07-10-1942
53-34-48N 05-05-55E
131 m
17 m
6310 bruto register ton
D.D.G. HANSA
BREMEN
IJZERERTS
23 meter