Het mooiste kanon van Nederland

Bij de ingang van het Wrakkenmuseum staat nu een van de mooiste en oudste kanonnen van Nederland ten toon gesteld. Het is gevonden in een wrak bij Vlissingen. En stamt vermoedelijk uit de eerste jaren van de tachtigjarige oorlog, die duurde van 1568 tot 1648.

Op het kanon staat de naam van de geschutsgieter: M(e)eester Merten; die werkte in Mechelen (Belgiƫ) tot zijn dood in 1544! Het is helemaal versierd met Renaissance motieven: het voorste deel lijkt op een Romeinse pilaar en het achterste deel is bedekt met bloemranken, vogels en dierenkoppen. De korrel is een hagedis.

Het is eigenlijk een legerkanon maar toen de oorlog uitbrak is het op een schip geplaatst.

Het onderstel is een replica van affuit, dat in het wrak van de Mary Rose, een Engels oorlogsschip, is gevonden. Dit schip is in 1545 vergaan en in de 80-er jaren van de vorige eeuw geborgen.

Het Wrakkenmuseum heeft dit kanon in bruikleen van de eigenaar uit Nieuw Beyerland.