Scheepswrak: ALUDRA

Naam:

ALUDRA

Bodemdiepte:
25.00 meter
Bouwjaar:
Breedte:
16.00 m
Lengte:
127.00 m
Nationaliteit:
NED
Positie:
53-27-44N 04-49-19E
Rederij:
VAN NIEVELT GOUDRIAAN
Scheepsnaam:
ALUDRA
Soort schip:
VRACHTSCHIP
Thuishaven:
ROTTERDAM
Tonnage:
4.930,00 bruto register ton
Vergaan:

Uit een verslag van het Coastal Command:

Op 17 mei 1943 voer een Nazikonvooi bestaande uit 6 vrachtschepen en 8 begeleidende beveiligingsschepen Oostwaarts langs de Nederlandse kust toen het werd aangevallen door Beaufighters van het Coastal Command. De Coastal Command Wing werd geleid door Wing Commander H.G.N. Wheeler, DFC uit Londen, en de torpedodragende Beaufighters werden gecommandeerd door Squadron Leader G.D.Sise, DFC, een Nieuw Zeelander. De torpedovliegtuigen raakten een groot vrachtschip die later met hevige slagzij richting de kust voer. Toen het voor het laatst gezien werd stond het in lichte laaie. Een ander groot vrachtschip werd ook geraakt en brandend achtergelaten en een klein bevoorradingsschip werd beschadigd. Tegelijkertijd werden de escortevaartuigen geraakt door kanonvuur van de andere Beaufighters en drie ervan stonden spoedig in vlammen. Geen een van de Beaufighters is vermist.

Dit wrak heeft Hydrografienummer 627 en Ecuador 116.De ALUDRA voer in het 'Ostgeleit 1111)

In juni 1991 heeft duikteam Ecuador hier voor het eerst naar gedoken op zoek naar een vistuig van een Helderse kotter HD9. De ALUDRA ligt behoorlijk uit elkaar. Destijds was het schroefraam nog goed te herkennen met daarin een enorme schroef. De zijwanden ter hoogte van de achterruimen lagen opgekruld in het zand met daartussen de omgevallen achtermast. Op het wrak lagen vele oude vistuigen. In de machinekamer stond een enorme triple-expansie stoommachine recht overeind en daarvoor 3 enorme stoomketels. De condensor is in 2007 geborgen door duikteam  Ecuador.

De ALUDRA werd in 1921 gebouwd voor Van Nievelt Goudriaan. In 1940 in Rotterdam in beslag genomen door de Duitsers en als RO 5 ingericht voor de Unternehmen Seelowe (invasie van Engeland). In 1941 Unternehmen Blaufunchs (invasie Noorwegen). later KDM Oslo. 1942 KDM Oslo. 03-10-1943 naar OPDR in Hamburg. (Oldenburg-Portugiesische Dampschiffes Rhederei uit Hamburg)

Als transportschip was de ladingcapaciteit 8700 ton, 900 man, 206 paarden, 123 voertuigen en bewapend met 4 flakkanonnen van 2 cm.