Scheepswrak: KERWOOD

Naam:

KERWOOD

Bodemdiepte:
32.00 meter
Bouwjaar:
Breedte:
15.00 m
Gezagvoerder:
ABERNATHY
Lading:
STUKGOED, KOPER, LOOD
Lengte:
101.00 m
Nationaliteit:
USA
Positie:
53-32N 04-41E
Rederij:
KERR NAVIGATION COMP.
Scheepsnaam:
KERWOOD
Soort schip:
VRACHTSCHIP
Thuishaven:
NEW YORK
Tonnage:
3.651,00 bruto register ton
Vergaan:

De KERWOOD was oorspronkelijk een schip van de Hongaarse Atlantic Sea Nav. Ltd, in 1911 gebouwd in Engeland als s.s. BUDAPEST op de werf Richardson, Duck & Co te Stockton on Tees. Het schip voer aanvankelijk vnl. met hout en bomen vanuit de havens Braila en Galati aan de rivier de Danube naar havens in West Europa en de USA. Het schip werd in 1918 toegewezen aan de USA en kwam in dienst bij de Kerr Steamship Company en kwam in de vaart als KERWOOD. Op 19 maart 1919 wordt de KERWOOD overgedragen aan de United States Shipping Board, die haar weer terug gaf aan de Kerr Navigation Corp. te New York. Tussen 8 en 12 november worden 2114 zakken post verzameld voor Duitsland, Oostenrijk en Tsjecho-Slowakije. 13 november 1919 vertrekt het schip uit New York met onder andere voesel en kleding wat door familie van mensen in het zwaar getroffen Europa via de post werd verstuurd. Verder bestond de lading o.a. uit 600 ton lood en 300 ton koper in staven en platen. Abernathy was de kapitein.

Op 1 december 1919 loopt het schip ten noorden van Terschelling op een mijn, brak in tweeën en zonk. De bemanning was in de sloepen gegaan en kon worden gered door een Duits visserschip die hen in Embden aan land zette.

In 2002 wordt het wrak ontdekt door duiktem de Zeester uit Lauwersoog. Toen deze echter met baren koper door Westterschelling liepen viel dit zo op dat er een waren jacht ontstond op de positie van de KERWOOD. De Zeester wist de positie 2 jaar geheim te houden tot ze ontdekt werden door de kotter TS 6 van Walter Bakker van Terschelling. Deze gaf de positie door aan duikteam Ecuador die in de loop van 2004 honderden koperbaren wist te bergen. De rest van de lading is er door Walter Bakker met een poliepgrijper met ingebouwde camera boven water gehaald wat een zeer lucratieve onderneming bleek te zijn en de aanleiding voor de oprichting van het bergingsbedrijf Friendship BV te Terschelling.