Het wrak van de FYRSKIB XX

 

 

 

Het Deense voormalige lichtschip FYRSKIB XX werd door een sleepboot van Korsoer in Denemarken naar het Engelse Tilbury versleept. Het schip zou daar dienst gaan doen als drijvend restaurant. Het lichtschip was onbemand en had geen pompen aan boord. In slecht weer begon het schip steeds meer water te maken en ter hoogte van Terschelling werd een noodsein gegeven. Bergers van Terschelling gingen aan boord met 2 pompen en tegelijkertijd werd getracht het schip naar rustiger water te verslepen. Plotseling begon het schip te kapseizen en de bergers konden maar ternauwernood van boord komen. Binnen een minuut verdween het schip met de pompen en al naar de diepte in het Stortemelk. Alleen de masten en het vuurtorenlicht kwamen boven water uit. Omdat het wrak in de ingang van het drukke vaarwater lag, besloot Rijkswaterstaat het wrak door Smit Tak te laten bergen. Deze zette daartoe de grote drijvende bok TAKLIFT 1 in. Enige weken later kwam het totaal vernielde schip boven water en werd afgevoerd naar de Nieuwe Waterwegen waar het nog jaren op de kant heeft gelegen

.In de weken dat het wrak daar lag slaagden Terschellinger en Vlielander duikers erin nog veel goedkope Indonesische tafels en stoelen uit het restaurant op te duiken. Na een zware storm spoelden er zowel op Vlieland als op Terschelling grote delen van de opbouw aan. Na de berging kon je vaststellen dat het gezegde 'een wrak bleef over' hier goed van toepassing is.

bouw an.

FYRSKIB XX
FYRSKIB XX
DEENS
01-07-1996
53-18,42N 04-55,54
lichtschip (hout)
1908
35 m
5 m
Korsoer
restaurant inventaris
12 meter