Scheepswrak: E-17

Naam:

E-17

Bodemdiepte:
17.00 meter
Bouwjaar:
Breedte:
5.00 m
Gezagvoerder:
GUY MONCREIFFE
Lengte:
55.00 m
Nationaliteit:
ENGELS
Positie:
53-00,40N 04-34,50E
Rederij:
ROYAL NAVY
Scheepsnaam:
E-17
Soort schip:
ONDERZEEBOOT
Thuishaven:
HARWICH
Tonnage:
815,00 bruto register ton
Vergaan:

Op 19 augustus 1971 ontdekte het duikvaartuig HMS DOKKUM het wrak van een onbekend schip waarvan gedacht werd dat het een op zijn zijde liggend vissersvaartuig was. 20 september 1986 kwam de viskotter TX 38 BRANDING III de haven vanOudeschild binnen met de toren van een Engelse onderzeeboot . Deze E-type onderzeeboten kwamen vanaf 1914 in dienst bij de Royal Navy en van de 56 die er gebouwd zijn zijn er 26 gezonken. Zo langzamerhand zijn bijna al deze schepen gelokaliseerd, de meeste in de Noordzee. Deze schepen hadden een inklapbaar 12 ponds kanon dat voor de toren stond. Door een navigatiefout liep het schip op 6 januari 1916 op korte afstand van de zuidkust van Texel aan de grond op de Haaks Gronden. De vuurtorens waren gedoofd en de bemanning dacht in de buurt van IJmuiden te zijn. Door de stranding liep de E-17 schade op aan de schroeven, de roeren en de schroefassen. Hierdoor maakte het schip water en zond een noodsein uit. Toen de Nederlandse kruiser HMS NOORD BRABANT ter plaatse kwam openden de Engelsen de kleppen en lieten het schip zinken. Ze werden overgenomen door de NOORD BRABANT en bleven de rest van de oorlog geinterneerd in een Nederlands kamp in Groningen (bijnaam HMS Timber). Een van de geredden behoorde tot de overlevenden van de Engelse pantserkruiser NATAL die korte tijd daarvoor in de lucht was gevlogen.

De onderzeeboot werd ontdekt in 1986 toen de Texelse garnalenvisser Sjef Boom er met zijn kotter TX 50 in vastliep. Duiker Hans Eelman ging er met zijn duikteam Phileas Fogg op af en vonden het tuig onder de neus van de onderzeeboot. De bronzen commandotoren lag naast het wrak, werd geborgen en aangeboden aan het onderzeebootmuseum in Gosport waar de toren gerestaureerd werd en nog steeds staat te pronken bij de ingang van het museum.

De E-17 was bewapend met voor 2 torpedobuizen, 2 zgn. beam torpedobuizen en een hektorpedobuis. Verder een 12 pounder gun.(7,6 cm). Wrakregister Hydrografie blok L 17 wrak 725

Lieutenant Commander Sir Guy Moncreiffe kwam in 1906 bij de Royal Navy nadat hij een jaar had gevaren op het Koninklijk jacht VICTORIA AND ALBERT. Deze in India geboren aristocratische officier overleed in september 1934. In 1914 was hij commandant van de onderzeeboot C-9 van het 6th flotilla van de Humber