Scheepswrak: BOETAK

Naam:

BOETAK

Bodemdiepte:
10.00 meter
Breedte:
10.00 m
Gezagvoerder:
SCHWARTS
Lading:
STUKGOEDEREN
Lengte:
85.00 m
Nationaliteit:
NED.
Positie:
53-21, 20N 05-14,95E
Rederij:
VULCAAN
Scheepsnaam:
BOETAK
Soort schip:
SLEEPSCHIP
Thuishaven:
ROTTERDAM
Tonnage:
1.644,00 bruto register ton
Vergaan:

DE LAATSTE RAF-AANVAL VAN DE TWEEDE WERELDOORLOG

19 april 1945 werd er door het 254ste squadron voor het laatst een aanval uitgevoerd op vijandelijke schepen bij de Nederlandse kust. Aan het eind van de oorlog trachtten de Duitsers nog snel vele geroofde goederen af te voeren naar Duitsland waarvoor ze een groot aantal Nederlandse binnenschepen gebruikten. Achter in de haven van Terschelling lagen 2 enorme Rijnaken, de BOETAK en de WALSUM 10. De BOETAK had een zeer gevarieerde lading stukgoederen aan boord, waaronder delen van de Rotterdamse tramdienst, verder veel verf, kleding, flessen gas en zuurstof, de pas door Philips uitgevonden T.L.buizen en honderden dozen losse lampenfittingen. De WALSUM 10 was geladen met Käthy-mijnen, blokken beton gevuld met 75 kg. springstof. Vanwege deze gevaarlijke lading verzochten de Terschellingers de Inselcommandant de schepen buiten de haven te leggen. Op 17 april 1945 kregen ze een nieuwe ligplaats in het Oosterom. Twee dagen later, om 5 uur in de middag, deden 3 engelse vliegtuigen een aanval op de beide schepen. De WALSUM kreeg een voltreffer in de lading mijnen en vloog de lucht in. De BOETAK werd in brand geschoten. Het schip heeft nog dagen liggen branden en de Duitsers trachten het schip met hun kanonnen vanaf het duin bij West tot zinken te brengen wat door de duikers van Ecuador geconstateerd kon worden door de vele inslagen in het achterschip. 

In 1976 werd het schip voor het eerst bedoken door Terschellinger sportduikers en vele honderden duikers uit het hele land maakten op dit wrak hun eerste duik. Het schip was toen nog geheel complleet met alleen een scheur achter het voorschip. 35 jaar later is er weinig herkenbaars over. De zijwanden zijn omgevallen, het grote horizontale stuurwiel is weggezakt in het zand. Duikteam Ecuador heeft er in de beginjaren van de club heel veel van de lading koperen lampenfittingen geborgen voor versteviging van hun clubkas.